Termékenység galéria II.

Termékenység galéria II.
Üdvözljük a háromsszögfejű idol termében! Az itt látható szobrocska az újkőkorból, a neolitikumból származik, nagyjábol 7000 évvel ezelőtt készült. Ez az alföldi vonaldíszes kerámia kultúrájának kora, melyet a teremben látható tárgyak segítségével mutatunk be önöknek.

Ebben az időszakban tovább fejlődtek a mezőgazdasági technikák. Így tudták növelni a terméshozamot, ennek következtében pedig megnőtt a lakosság létszáma. Ez hatással volt az emberek kapcsolataira is: korábbi családi, nagycsaládi közösségek mellett már megjelennek a nagyobb falusias jellegű, törzsi közösségek is. A korszak végére állandó központi települések alakultak ki. Ezeknél jellemző volt, hogy az elbontott épületek törmelékét elegyengették, és a helyükön új házakat építettek. Így több száz év alatt a sík területből kiemelkedő lakódombok, ún. tellek jöttek létre. A tellek körül kisebb települések sora található, ahol a központ lakói számára termelték az élelmet.

Ebben az időszakban jelent meg az alföldi vonaldíszes kerámia kultúrája. A nevét a jellegzetes vonalas geometrikus díszítési stílusáról kapta, mely a különböző kerámia tárgyakon figyelhető meg. Szarvas környékén ennek a kultúrának több változata is létrejött. Az újkőkor végére egy igen fejlett, Tiszai-kultúrának nevezett tell-kultúra alakul ki a környéken, mely átnyúlik a rézkorba is. Ennek a kultúrának a népe már élénk kereskedelmi kapcsolatot folytatott a környezetével és talán már az írást is ismerhette.

A terem közepén látható háromszögfejű szobor a korszak egyik legnagyobb méretű emberalakú alkotása. A figura teste lapos, téglatest formájú, felületén bekarcolt geometrikus motívumok látszanak. Ezek a vonalak a ruhák szövésének mintázatát utánozzák. Jellemző a testtől élesen elváló, külön megmintázott, háromszög alakú fej, ami valószínűleg egy maszkot viselő istenséget ábrázol.  A testen megfigyelhető furatok talán a szobor felfüggesztéséhez kellettek. Ezek segítségével helyezhették el a ház egy kitüntett pontján, ahol a hozzá kapcsolódó szertartásokat végezték. Amíg az arc kialakítása plasztikus, addig a karok és a lábak ábrázolása elnagyolt.

Az idolt körülvevő négy vitrinben az újkőkor középső és utolsó időszakának jellegzetes edényeit és kultikus tárgyait mutatjuk be.

A teremben megtekinthető videóból kiderül, hogyan érkeztek ide a földművesek és kultuszaik hogyan kötődtek továbbra is a termékenységhez.

A falon lévő mozgalmas képeken az újkőkori élet mindennapjainak mozzanatait lehet tanulmányozni.